E | ع | ע

תחנה חמישית במסע – המפתן לוד

תחנה חמישית במסע – המפתן לוד

אוגוסט 2021, ציר החשמונאים, לוד

התחנה החמישית של זומו, על מפתי הבתים, החצרות והבניינים של ציר החשמונאים בלוד – נולדה בקושי ומתוך קושי. מגפת הקורונה, שהשתוללה בעולם מראשית עד 2019 ועד בכלל, סגרה את כולנו בבתים ועצרה באחת את המסע של זומו.
במאי 2021, אחרי מעט יותר משנה של עצירה כפויה, היינו אמורים לפתוח סוף כל סוף את זומו לוד בחצר מכללת עתיד, באוויר הפתוח והבטוח, אבל אז פרץ מבצע שומר החומות ושבוע של אירועים אלימים וחריגים שטף את העיר לוד.

לאחר חודש של הלם, מחשבות ותהיות על עתיד זומו בלוד (ובכלל) החלטנו לבטל את התערוכה המתוכננת וליצור במקומה את פרויקט זומו המפתן שביקש להגיב, באופן יצירתי, נועז ומהיר, למצב החדש והעגום שפקד את העיר. התובנה שאספנו מכל מי שפגשנו בעיר הייתה שתחושת הביטחון נעלמה כליל ושהתושבים, יהודים וערבים כאחד, לא מרגישים בטוח מחוץ לסף דלת ביתם. השכן, שרק לפני רגע גר לצידך, הפך בין לילה לאויב פוטנציאלי והביטחון שהתושבים חשו בסביבת מגוריהם – אבדה ונעלמה.

 

זומו המפתן הזמין 21 אמנים מובילים ליצור עבודות קבע חדשות על מפתני הבתים, הבניינים והחצרות של ציר החשמונאים בלוד. העבודות ביקשו להתייחס באופן ישיר למפתן הבית ולתפר הפרום שבין הפרטי לכללי ובין האישי לציבורי. האמנים נפגשו עם השכנים בבתים הנבחרים, שמעו מהם את הסיפורים והנרטיבים השונים, ויצרו עבודות אמנות חדשות שנובעות מתוך השבר ומבקשות להציע פתח קטן ויצירתי למציאות אחרת.

התערוכה התפרסה לאורך כקילומטר אחד, שבו גרים יהודים וערבים, ותיקים ועולים, צעירים ומבוגרים. זו אולי לא השכונה הכי ייצוגית של לוד, אבל היא לבטח מייצגת אותה היטב. זו גם השכונה שבתוכה התרחשו העימותים האלימים של לוד והשכונה שלצידה היינו אמורים להציג את זומו לוד שבוטל.

זומו המפתן היה פרויקט תגובה אמנותי ויצירתי והוא ביקש להפוך את המרחבים הפרומים שבשטח ההפקר שבין הפרטי לציבורי לכר של יצירה חדשה. כל העבודות שנוצרו במסגרת הפרויקט נשארו בשטח, כמתנת זומו ללוד, והן הפכו לחלק מהנוף האורבני של השכונה. לעבודות הוצמדו שלטי אינפורמציה בעברית וערבית והן מלוות בסרטונים קצרים שבהם מספרים האמנים המשתתפים על העבודה ועל תהליך היצירה שלה.

מפת המפתנים המלאה מחכה לכם כאן:

כל העבודות שנוצרו במסגרת הפרויקט במהלך יולי ואוגוסט הושקו והוצגו לציבור הרחב בסוף השבוע האחרון של אוגוסט, בפסטיבל סוף חופשת הקיץ. למשך ארבעה ימים התקיימו מסיבות שכנים, הוצגו כ-12 מופעי מיצג שונים והתקיימו הופעות מקומיות וסדנאות לכל המשפחה.

 

זומו המפתן צפוי לארח את כל תלמידי כיתות ז'-ט' מלוד לסיור מודרך בתערוכת הקבע החל מינואר 2022 והוא פתוח למבקרים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע (העבודות אינן מוארות…).

אמנים:
רינה אנגאדו // מידד אליהו // נירוונה דאבח // דוד דובשני // ליאת דניאלי // שיראל הורוויץ // רענן חרל"פ // מאיר טאטי // משה טרקה // מיכאל ליאני // אמירה פודי // אורן פישר // איתמר פלוג'ה // מוריה אדר פלקסין // להלי פרילינג // חנא קובטי // אולגה קונדינה // טליה קינן וגיא שרף // איגור רבליס (Klone) // רונן שהרבני //לילך שטיאט

היוצרים של זומו קריית ים: מילנה גיצין אדירם, אריאל אדירם, יאיר (יאיא) מילנוב, שחר בן-נון, עדי שחם, סתיו אבן חן, מנאר מימה, בר ירושלמי

זומו המפתן לוד התאפשר בזכות תמיכתם הנדיבה של הקרן המשפחתית על שם תד אריסון, מפעל הפיס, קרן עזראלי, קרן ביחד, קרם אנאתה, באפמ"י, שגרירות ארצות הברית, עיריית לוד, קרן שורש, קרן שוקן ותומכים פרטיים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest