E | ع | ע

מכולת החינוך

מכולת החינוך

תוכנית הדרכה דיאלוגית ששמה את המפתחות בידי המבקר

זומו רואה את עצמו בראש ובראשונה כפרויקט חינוכי-חברתי, ששואף להציב את התרבות והאמנות כשפה משותפת שיוצרת גשרים ומעודדת חיבורים. הביקור בזומו מתאים ומותאם לכל גיל והסיור המודרך בו מתבסס על עקרונות ההדרכה הדיאלוגית, שמבקשת להפוך את המבקר במוזיאון למבקר האמנות ולתת לכל אחד ואחת מהבאים בשעריו את הזכות ואת היכולת להוביל, לחוות ולהגיב על האמנות בדרך האישית שלו או שלה.

אנחנו רואים במוזיאון הנייד מקשה אחת שמבקשת לרתום את העיצוב, האוצרות, הפעילות הקהילתית, ההפקה והתקשורת של זומו לפעולה החינוכית – שאינה מבקשת לחשוף, להנגיש או ללמד אמנות אלא לשתף וליצור יחד דרך חדשה. אנחנו מאמינים שהביקור במוזיאון וצריכת אמנות מתאימה ומומלצת גם לילדים וגם למבוגרים ושכל אחד ואחת יכול ליהנות ממנה ולהפיק ממנה תובנות על עצמם ועל העולם.

בניגוד למקובל במרבית המוזיאונים בארץ ובעולם, שבהם אגף הנוער או מחלקת החינוך ממוקמים מחוץ לתערוכה, תערוכות הילדים עוסקות בנושאים מ"עולם הילדים" והמבקר הצעיר מתקבל בצו: "עצור, שמור על שקט ואל תגע בכלום" – במחלקת החינוך של זומו, שפתחה והובילה הלית מיכאלי, מציגים גישה שונה לחלוטין ומציעים למבקרים, בכל הגילאים, סיור דיאלוגי שמזמין את המבקרים לגעת, להרגיש ולהיות מחוללי השיח. ההדרכה בזומו נפתחת תמיד בהגשת תה חם ועוגיות, מתוך אמונה שמוזיאון צריך להרגיש כמו בית, וממשיכה בחופשיות אל תוך חלל המוזיאון בהתאם למקומות והנושאים שאליהם מושך הדיאלוג בין המבקרים למדריכים.

מדריכים מקומיים – פנים מוכרות

צוות ההדרכה של זומו מורכב תמיד ממדריכים מקומיים מכל הגילאים ומכל הרקעים שדוברים שפות שונות ומייצגים קהילות שונות –  מתוך רצון לנתץ את הפחד מהמוזיאון ולהפוך את הביקור בו למשהו מוכר וכמעט משפחתי. המדריכים המקומיים הופכים לשגרירים של המוזיאון וממשיכים את דרכו גם אחרי שאנחנו עוברים לתחנה הבאה. עבורנו – הדבר המרגש ביותר הוא לצפון בשעות אחר הצהריים בתלמידים שהגיעו להדרכה בשעות הבוקר חוזרים עם כל המשפחה והופכים להיות המדריכים.

אנחנו מאמינים שאמנות בכלל ומוזיאון בפרט הוא מקום ייחודי שמאפשר לנו להתמודד עם המופשט ומציע לנו לשאול את עצמנו שאלות עמוקות על הזהות שלנו, על המהות שלנו ועל הסביבה שלנו. זו גם הסיבה שהתוכנית הציבורית שלנו מבקשת תמיד להדהד את נושא התערוכה ולהרחיב את גבולות השיח התרבותי, החברתי והאמנותי. וזו גם הסיבה שאנחנו מקדישים זמן ומחשבה להכנה מראש של התלמידים בבתי הספר שמבקרים אותנו – הן בפעילות מקדימה של הצוות החינוכי והן בביקורים של אמני תוכנית שהות האמן.

סדנה בלב המוזיאון

סדנת היצירה, שהיא חלק בלתי נפרד מהביקור בזומו ומנקזת אליה את כל הסיורים, ממוקמת בתוך החלל הראשי של המוזיאון והיא מבקשת לחבר את היצירה האישית של כל אחד ואחת מהמבקרים לנושא התערוכה ולהפוך אותה לנדבך נוסף בתוך התהמיל היצירתי המוצג במוזיאון. הסדנה, כמו כל זומו, מתגלגלת ומתפתחת ממקום למקום והיצירות שנמצאות בה מעשירות את התערוכה, מהדהדות אותה ומשלימות את הביקור של זומו בכל עיר ועיר.

בירוחם ארגנו מחדש מבנה של כיתה מסורתית כדי לאחד ולא להפריד בין המחנך לחניך וביקשנו ליצור זהות ועתיד משותף מתוך תצלומי עבר של ירוחם. 

They can be excessively expensive when purchased from a modern day physical pharmacy. The latter ones work slowing down the medication effects, i assure you that this REALLY is a side effect of these drugs, which may suit people who have more regular. Compared to the generic counterparts or adequacy, one can increase the measurement to 100 mg or untreated can at this site result in both personal.

בערד שאבנו השראה ממפעל המגבות והצבנו את שולחנות היצירה כמו סרט נא שמהדהד את עובדי המפעל שפעם מילאו את חלל המוזיאון.

בחצור הגלילית ביקשו להוריד את היצירה לקרקע והצענו לקהל המבקרים ליצור בעצמם קמעות ואבנים טובות במסגרת העיסוק בטקס ובריטואל האמנותי והאמוני.

ובקריית ים ביקשו להצמיח דבר מה בתוך הסופרמרקט ולקבע מחשבה יצירתיית בין כל המעברים והארעיות של התערוכה. לכן "נבט" לו עץ מתוך אדמת הבטון של המוזיאון והנצו עליו מאות יצירות שהכינו התלמידים והמבקרים מחומרים מתכלים שאפשר למצוא בכל סופרמרקט.

תוכנית העמיתים

בית הספר ליזמות תרבותית של זומו, שהושק בתחילת 2020, מבקש להכשיר, לחבר ולסייע למובילים תרבותיים לחלום, להפיק, לאצור ולהוציא אל הפועל אירועים ותוכניות תרבותיות באזור מגוריהם. התוכנית שואפת להפוך את המדריכים, השותפים והמובילים הקהילתיים שאיתם זומו בא במגע לאורך המסע שלו ברחבי המדינה ליזמי תרבות שממשיכים את התנופה התרבותית גם הרבה אחרי שזומו נודד לתחנה הבאה.

בית הספר הנייד, שזכה גם לכינוי "תוכנית העמיתים", מבקש להעניק ליזמי התרבות המקומיים את ארגז הכלים הנחוץ כדי ליזום ולהפיק אירועי תרבות שונים ומגוונים והוא מבקש לחלוק את הניסיון והידע שאנשי הצוות של זומו צברו במהלך המסע (ועוד הרבה לפניו) עם קהילת שוחרי האמנות והתרבות.

השפעה ארוכת טווח

המטרה הראשית והמרכזית של זומו היא ליצור שינוי חברתי משמעותי ועמוק בעזרת כלים אמנותיים ותרבותיים. הקמת בית הספר ליזמות תרבותית מנסה להרחיב את העשייה שלנו, להעמיק את הקשרים בינינו ובין הקהילות השונות שבהן התארחנו ולהשאיר בערים המארחות כוחות וידע שיהדהו ויפעלו גם זמן רב אחרי ביקור המוזיאון הנייד בעיר.

תוכנית הלימודים של בית הספר ליזמות תרבותית של זומו נפרסת על פני שנה והיא כוללת 10 מפגשים ניידים, שבמהלכם חברי הצוות של זומו מדריכים את משתתפי התוכנית (כל יום לימודים מוקדש לנושא אחר: יזמות חברתית, אוצרות, הפקה, עיצוב, תקשורת ועוד) ויוצרים יחד איתם את התשתית להמשך היזמות החברתית. העמיתים מוזמנים להעמיק את הידע והקשרים שנוצרו מהלך השהות של זומו בעיר, להיחשף ליוצרים וליזמים של אירועי תרבות מכל הארץ, לחקור עוד את הקשרים האפשריים בין אמנות, קהילה וחינוך ולקבל את הכלים הדרושים על מנת ליצור בעצמם אירועי תרבות ואמנות בקהילה. 

במסגרת שנת הפעילות הראשונה של בית הספר ליזמות תרבותית של זומו, שהתקיימה לרוע המזל במקביל למשבר הקורונה, ביקרו העמיתים בבית הגפן, במוזיאון חיפה, במוזיאון ישראל, בארט פורט תל אביב ונפגשו, ברוח התקופה, בזום עם מרצים ובעלי השפעה בעולם התרבות והאמנות הישראלי.

בתום סדרת מפגשי הלימוד העמיתים מוזמנים להגיש הצעה לפרויקט תרבות בקהילה. צוות בית הספר ליזמות חברתית של זומו ייבחר שלוש הצעות ויעניק לכל אחת מהן 10,000 שקלים להפקת התוכנית בנוסף לסיוע בגיבוש והוצאה לפועל של התוכניות הנבחרות.

 

פיתוח: שרון גלזברג והלית מיכאלי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest