E | ع | ע

מכולת האסיף

מכולת האסיף

האוסף החברתי/מוזיאלי של זומו

האסיף הוא האוסף החברתי-אמנותי של זומו והוא מבקש לזרוע, לאסוף, לאצור ולשזור את  הנכסים התרבותיים ואת הסיפורים האישיים של תושבי כל אחת מהערים שמארחות את זומו לכדי יצירת אמנות מתחלפת.

בכל עיר שאליה אנחנו מגיעים אוספת שרון גלזברג, מנהלת מחלקת הקהילה של זומו ואחת האמניות המובילות בישראל, מחברי הקהילות השונות את נכסי התרבות האישיים והפרטיים והופכת אותם לחומר הגלם ממנו היא טווה את עבודת אמנות חדשה שמהווה עוד נדבך באוסף הנייד והדינאמי של המוזיאון.

מסימני ההיכר של זומו

האסיף מוצג במכולות, שעוברות עם זומו ממקום למקום והפכו לאחד מסימני ההיכר של המוזיאון הנייד, והוא מציע למבקרים בזומו חרך דרכו הם יכולים להציץ על המסורת ועל המטען התרבותי של המקום בו זומו מתארח.

בכל עיר ועיר האסיף מתמקד בנושא המרכזי של התערוכה ומציג עבודת אמנות שהופכת את הנכסים התרבותיים שנאספו במיוחד עבורו לעבודה שהיא שילוב בין הממצאים שנאספו בשטח לבין הביטוי האמנותי של רוח המקום.

בירוחם, התחנה הראשונה של זומו, אספה גלזברג סיפורים על חפצים בעלי משמעות אישית עמוקה, שסופרו על רקע סרטונים שבהם נראו ידי המספרים אוחזות בחפצים. הסרטונים הוקרנו בתוך קרטוני אריזה ועסקו בזהות האישית והקולקטיבית של ירוחם.

בערד, אספה גלזרג שירי ערש שונים מתושבי העיר והשמיעה אותם על עשר מיטות שדה שמוקמו בתוך מכולה. השירים, בשפות שונות ומתרבויות שונות, שהושרו על ידי תושבי העיר הופעלו על ידי חיישנים חכמים שמוקמו מעל כל מיטה וכך יכל כל מבקר לבחור לעצמו את שיר הערש או להקשיב לערב רב של המנגינות שיצרו פס קול חדש של געגוע וערגה בעיר.

להאזנה לכל שירי הערש – לחצו כאן

יצירה שמזמינה לפעולה

בחצור הגלילית השתלטה גלזברג על שתי המכולות של זומו והציגה באחת מהן תצלומי ענק של ידיים של תושבים מקומיים אוחזים בחפץ כלשהו הקשור לטקס כזה או אחר. הסיפורים הושמעו בלופ בתוך המכולה וכך יכל כל מבקר לנחש איזה סיפור קשור לאיזו יד ואיזה חפץ. במכולה השנייה המתינה למבקרים מכונת צילום גדולה, שצילמה את ידיהם של המבקרים והפכה את הביקור לטקס ואת הטקס לחלק מסיפור גדול מסך חלקיו.

בקריית ים ביקשה גלזברג מתושבי קריית ים לטמון חפץ הקשור במעבר משמעותי בחייהם בתוך ארגז חול. את מעשה ההטמנה והחשיפה היא צילמה בוידאו והקרינה בתוך מכולת הקירור של הסופרמרקט שמולאה בחול ים והוסבה לחלל האסיף. החפצים שנטמנו והתגלו, הסיפורים שהושמעו בשפות השונות והילדים שהפכו את המכולה לארגז החול הפרטי שלהם הפכו את המעבר בין אמנות למציאות ליצירת אמנות בפני עצמה.

האסיף – האוסף החברתי-מוזאלי של זומו מוקדש לזכרה של שיר בכר ז"ל, שהתנדבה ופעלה למען חברה ישראלית שיוויונית יותר. מדריכה, מחנכת, אוהבת אדם וטבע.

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest